Když se dlouhodobě nemůžeme pohnout životem

Jisté období v našem životě může krásně plynout postupně, tak jak má. Vše jde postupně, ani se nepozastavíme nad tím, proč to není jinak. Splníme to co máme již jako dlouhodobější závazek, však pak zjistíme, že se jistých několik týdnů neposouváme dál a stojíme na místě ve svém životě. Přemýšlíme sice o různých směrech kudy dál, avšak realizace chybí a mi tím víc upadáme do depresí a stavu beznaděje, že jsme k ničemu.

Ten pocit však tomu vůbec nepřidá, ten pocit neužitečnosti a nerozhodnosti. Tím víc člověk se pak podceňuje a ztrácí tu odvahu učinit krok vpřed. Bojí se, že to bude těžké, jenže když se nepohne nikam, bude těžké všechno. Když se odhodlá bude mít o polovinu méně strachu. 

Vaše myšlenky uchýlíte k jedinému a to tím, že budete čekat na příležitosti a zázraky, jenže to také není řešení všemocné, které by Vám dalo to, že samotné štěstí a rozhodnutí spadne do Vašeho uplakaného a učekaného klína a že najednou budete vědět jakým směrem v životě jít.

Nic se nestane sama od sebe, o tom jsem již mluvila mnohokrát „Když se nestaráš, nečekej zázrak“ .

Čekání do úmoru přináší akorát tak pochmurnou náladu a čím dál těžší depresi, pokud se budete stále upínat na tu jistou myšlenku a to, že musíte se sebou něco začít dělat. Vím moc dobře o čem mluvím, zažila jsem to na vlastní kůži po dobu 2 měsíců v depresích a pocitu méněcennosti a nevyužitelnosti.

29932_full

Je to jako čekat na vlak, který, nepřijíždí, autobus jehož spoje se nedočkáte, milého, který nepřichází a vy čekáte s dlouhým zpožděním a nadějí, že někdy přijde.

Inu, abych nebyla tak depresivní. Nebyla to příjemná kapitola mého života, avšak dala mi řádnou lekci ze který jsem se musela oklepat a dala mi sílu být sama sebou ještě víc a utvrdila mě v tom, že se nemůžu kvůli nikomu a ničemu cítit zle pokud jsem v té situaci. Každý něčím procházíme a když se budeme vinit za to v jaké jsme situaci kvůli ostatním lidem, či kvůli někomu, zaděláme si na pořádnou depresi či psychický blok. Což nechceme, máme se rádi, však, že? :)

Ať už Vás do tohoto psychického rozpoložení dovedlo cokoliv tak se budu pokusit Vám trochu usnadnit a vylepšit psychické rozpoložení těmito radami, které aspoň lehce pomohly mně.

  • Přijměte situaci takovou jaká je a zkuste se na to podívat z jiného úhlu pohledu. Je to těžké, ale zkuste v tom vidět i pozitiva. Období stagnace, období nicnedělání využijte jako možnost věnovat se sami sobě, věnovat se plánům, které jste za vytíženého stavu nestíhali, vídejte se s přáteli, známými, nebo se usmiřte s někým z minulosti, věnujte se svým hobby, nebo jednoduše relaxujte :).
  • Nelitujte se a přijměte tak zodpovědnost za svůj život. Pokuste se sami sebe nelitovat a neříkat si věty typu – Proč se to děje zrovna mě? Proč já? Proč musím tak trpět? – Takhle opravdu se líp cítit nebudete. A už úplně se vyhněte věčnému brečení u někoho s tím, jak je Vaše situace bezvýchodná. Takhle se fakt nikam nedostanete, ano, jednou, či dvakrát Vás někdo vyslechne, ale věčně to nikomu nebude příjemné. Takže buďte ohleduplní k Vaší psychice a i k psychice ostatních lidí ve vašem životě.
  • Hledejte možnosti – jak změnit svůj život, co dělat jinak, abyste se cítili lépe. Vytyčte si cíle, kam se chcete v životě dostat, vytyčte si svůj sen a zkuste hledat cesty, jak se k tomu dopracovat, dostat. Jakkoliv, vždy existujte cesta, ať to bude trvat jakkoliv dlouho, ten první a odhodlávací krok ke změně je primární a nejdůležitější.
  • Přemýšlejte nad příležitostmi, které se Vám mihnou pod rukama. Zda je to opravdu tak špatné, anebo byste se tomu mohli věnovat a tak svůj život změnit. Neodmítejte to z principu, zkuste nad tím popřemýšlet, zda to koresponduje s Vámi a s Vašimi plány a cíli.
  • Užívejte si dnů, kdy nemáte povinnost a kdy máte čas sami pro sebe. Užívejte si to, jinak se budete cítit ještě hůř. Dopřejte si to a buďte na sebe hodní. Je v pořádku a je legální mít čas sám pro sebe a užívat si jej. Je to dar :).
  • Stýkejte se s lidmi – choďte ven, vyrazte na procházku, vyrazte do společnosti, vyzvěte partnera ven, vyzvěte přátele ven, bavte se a komunikujte osobně. Zlepší to náladu a odvede vaši pozornost jinam od negací. Upřímně v tomhle ohledu moc nefungují sociální sítě, jelikož to člověk jen vypisuje, ale je to neosobní, navíc vidí fotky a statusy jiných lidí a vzbuzuje to akorát tak pocit méněcennosti, tudíž doporučuji sociální sítě ano využívat, ale nesedět u nich nonstop den a noc :).
  • Vyrazte si na výlet, vyjeďte do jiného města/vesnice. Tento bod mi pomohl asi nejvíce, v tu dobu jsem nejvíce milovala, když jsem mohla vycestovat ze svého městysu a být jinde, v jiném prostředí, třeba tam kde mě nikdo neznal, či znalo jen minimum lidí. Dávalo mi to hezký a nový pocit a klid na duši. Případně i dlouhá procházka z městysu do jiného města/vesnice, může hodně pomoci.
  • Hýbejte se – doporučuji sportovat, či se alespoň přes den pohybovat fyzicky. Je dokázáno, že pohyb a sport zvyšuje v mozku hladinu serotoninu, tudíž pohyb, alespoň trochu pomůže se v tuto dobu stagnace a případné deprese se cítit lépe. Ověřeno a vyzkoušeno :), na lehčí depresi zabírá dobře, na těžší už jen pohyb a sport nestačí.
  • Kupte si třezalkový čaj – když už vážně máte pocit, že svůj život nezvládáte a padá Vám psychika na dno, či už cítíte těžší depresi, kupte si třezalkový čaj. Je to levná záležitost, nezadluží Vás to a mám vyzkoušeno, že to pomáhá na psychiku, člověk je klidnější. Však pozor na předávkování se čajem, maximálně 2 šálky denně, při překročení dávek se pak mohou dostavit halucinace :) – mám vyzkoušené.
  • Vytvořte si univerzální odpověď pro lidi-zvědavce – určitě se Vás v tuto dobu hodně ptají lidé, co je s vámi a proč nic se svým životem neděláte, avšak hodně jde o lidi, kteří jsou drbny a ve své podstatě jim ani tak nejde o Vás, ale o informace a drby. Což moc dobře vím psychicky nepřidá už vůbec, spíše naopak. Vytvořte si nějakou odpověď pravdivou, která bude stručná a uspokojivá pro zvědavé publikum. Můžete třeba říct, že si dáváte chvíli pauzu, že máte dovolenou, nebo že od práce potřebujete chvíli klid, nebo že teď máte v plánu si víc život užívat. Mě se osvědčilo říct větu – Budoucnost je otevřená, uvidím co bude dál. :)
  • Obklopte se lidmi se kterými je Vám dobře a hezky. Tudíž nestýkejte se s někým s kým Vám není hezky, kdo Vás prudí, či rozčiluje, či Vám ten člověk prostě vadí. Buďte s těmi lidmi, které máte rádi a kteří mají rádi Vás.
  • Myslete pozitivně – čtěte citáty, koukněte na film The Secret, Miluji svůj život, zaměřte se na pozitivní část života, radujte se z maličkostí a buďte vděční za život a vše co Vás život tvoří. Psychika a tok myšlenek s naší náladou udělá hodně.

A jako na závěr Vám jako soucítící člověk přeji hodně štěstí na cestě z deprese a ze stagnujícího období v životě. Však se říká: “ I toto jednou pomine.“ Hodně štěstí, pozitivních myšlenek a co nejdříve takovou změnu, jakou si přejete ve svém životě.

Ale rozhodně se depresi nepoddávejte a nebojujte silou se životem. Zkuste to období využít jinak než jste doposud zvyklí, zkuste se na to podívat jinak, hledejte na tom pozitiva. Třeba pak i zjistíte, že to období v životě není tak hrozné :).

 

Zdroj obrázku: DARKSOME. Reflex.cz [online]. [cit. 11.8.2015]. Dostupný na WWW: http://www.reflex.cz/akty-x/2011/detail/29932/cekani-na-vlak/

O Sára Lhotáková

Jsem nezávislá autorka projevující svobodné názory bez cenzury.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *